Home » #ostbok16 » Författare är ett omodernt begrepp

Författare är ett omodernt begrepp

Konsultföretaget Manpower genomför varje år en undersökning om svenskens drömyrke. När 2016 års resultat publicerades låg författaryrket återigen i topp.[1] I Storbritannien är författaryrket till och med det som allra flest personer skulle vilja ägna sig åt.[2] Nu ska en förvisso ta sådana undersökningar med en nypa salt, eftersom yrkeskategorierna generellt är väldigt breda (”äventyrare” kvalade till exempel in som nummer tio), men det kan ändå vara intressent att utifrån författaryrkets popularitet diskutera vad det egentligen innebär att vara författare.

Hålla ”en viss kvalitet”

Utan att trassla in oss för djupt i den exakta definitionen av vad en författare är och gör så kan vi nog konstatera att en författare är en person som med viss regelbundenhet författar någon form av litterär text. Ska en gå efter författarförbundets intagningskrav ska en författares verk också hålla ”en viss kvalitet”. Redan här blir beskrivningen diffus. Författaren är dessutom ytterst sällan anställd (åtminstone inte som just författare), författaren har vanligtvis inte någon högskoleexamen (åtminstone inte som just författare) och inte heller kan författaren googla fram en rimlig ingångslön inför en väldigt hypotetisk anställningsintervju (som författare). Så vad är och gör egentligen en författare?

Författaren påminner om idrottaren

I traditionell mening skulle en förenklat kunna säga att en författare är en konsult som anlitas av bokförlag för att producera bokmanus. Författaren påminner på så sätt lite om idrottaren, som kontrakteras av en klubb under en tidsbestämd period och sedan, när kontraktet löpt ut, är fri att söka sig en ny – tillfällig – arbetsgivare. Men i dag har bokbranschen förändrats och författarens roll med den. Att hålla fast vid yrkesbeteckningen författare (även om det, som synes i stycket ovan, knappast ens borde vara att betrakta som yrke till att börja med), är inte bara omodernt, det är dessutom missvisande.

Renässansmänniska med bred kompetens

Förvisso måste författarens kärnverksamhet fortfarande bestå av att författa en text med ”en viss kvalitet”, men i dag slutar inte författarens jobb där. Nej, då börjar snarare det riktiga jobbet. Att sälja böcker handlar till stor del om att synas, och för att synas krävs marknadsföring och närvaro i både sociala och osociala medier. Författaren ska kunna möta okända människor på köpcentrum och övertala dem om att köpa en bok de aldrig hört talas om skriven av en författare de aldrig hört namnet på. Författaren ska vara lättsam på Twitter, tilltalande på Instagram och tillgänglig på Facebook. Författaren ska helst kunna spela in och redigera både podcast och videomaterial själv. Författaren ska kunna locka gammelmedias intresse och så klart göra sig väl i radio, tv, tidning och på presskonferens när de väl svalt betet. Författaren ska kunna ordna releasefest själv och självklart ha ett stort nätverk för stor uppslutning och därmed stor spridning. Författaren ska inte vara rädd för att ta i då hen kommer få bära sin beskärda del av bokkartonger. Kort sagt måste författaren vara en renässansmänniska med bred kompetens för att lyckas.

Nästa generations författare

Om det nu krävs så mycket av en författare, vem kommer då att vara uppgiften mogen framöver? Det är en intressant fråga, inte minst för bokförlagen. Trenden är tydlig: för att bli författare i dag krävs att en har en befintlig ”fanbase”, en skara följare som gillar det en gör. Författaren behöver inte nödvändigtvis ha en unik språkkänsla eller en formuleringsförmåga som står ut över mängden. Det är inte heller nödvändigt för författaren att veta hur man skriver dialog eller beskriver miljö. Den dramatiska kurvan kan lika gärna vara något på Hockenheim som ett litterärt verktyg. Det viktigaste är att författaren är en person som når ut. Nästa generations författare kommer sannolikt i allt större utsträckning vara exempelvis Youtube-stjärnor som, efter att ha skapat en fanbase, kompletterar sin Youtube-kanal med att ge ut en eller flera böcker. Nästa generations författare kommer sannolikt i allt större utsträckning slå igenom på sociala plattformar som Wattpad och skapa en engagerad läsekrets på nätet för att sedan ta sitt skrivande och sina fans vidare till bokform. Nästa generations författare kommer sannolikt i allt större utsträckning vara allt annat än författare – ett på många sätt omodernt begrepp.

Johan Hagesund

 

[1] http://www.manpowergroup.se/Work-Life/Dromjobbet-2016/

[2] https://yougov.co.uk/news/2015/02/15/bookish-britain-academic-jobs-are-most-desired/

2 Responses so far.

  1. Bra skrivet Johan! Vilken dyster framtid; Torgny Lindgren skulle inte ha en chans i det där landskapet du beskriver.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *